A Gitármuzsika Óbudán következő estjén, Roth Ede fiatal gitárművészeket bemutató sorozatában Bernáth Ferenc hoz romantikus hangulatot a Társaskörbe Török-Papp Tímea fuvolaművész közreműködésével. Az Artisjus- és Pro Cultura Minoritatum Hungariae-díjas gitárművész az ukrajnai Csapról indult, ma a Budapesti Egressy Béni Zeneművészeti Szakközépiskola és Zeneiskola tanszékvezetője, a Vienna Konservatorium Budapest gitártanára, előadóművész és zeneszerző. Egy végig tanított hét péntek délutánján energikusan, jókedvűen válaszol kérdéseimre.
Roth Edével honnan ismerik egymást?
Még valamikor régen egy Gitárfesztiválon találkoztunk Szegeden. Bementem hozzá kurzusra, mondott egy pár okos dolgot, megkedveltük egymást. Eltelt majdnem 10 év és kaptam egy állásajánlatot az Egressyből. Miközben beszélgettünk az igazgató úrral, egyszer csak azt mondja: a Roth Ede nagyon jó ajánlást adott nekem Önről! -A Roth Ede?! Ő is itt tanít? Ó, akkor nem kérdés, máris elvállaltam az állást!
Mit tanult Roth Edétől?
Hogy az ő stílusában válaszoljak: Mi? Na neeee! Olyan régen volt, ki emlékszik már arra! (nevet) Egyébként több kurzusát is látogattam akkoriban és nagyon sok hasznos dolgot mondott.
Mintha Ön kapocs lenne a két ország, Magyarország és Ukrajna között.
Kárpátalján sok nemzetiség van jelen, így a népzene is többrétegű. Ezen túl pedig egész Ukrajnában széles spektrumú a népzenei paletta. Bár odaát magyar családban nevelkedtem, magyar újságot olvastunk, magyar televíziót néztünk. Még Ungváron is a középiskolában sok magyar tanárunk volt, ukránul folytak ugyan az órák, de egymás között magyarul beszéltünk. Harkovban a Zeneakadémián pedig a kelet-ukrajnai régió népzenei kultúrájával ismerkedhettem meg. A magyar mellett magamba szippantottam az ukrán kultúrát is, ezáltal sok népzenei feldolgozást írtam, így lehet talán mondani, hogy valamilyen kapocs-szerűség vagyok a két nép között. Ebből kifolyólag kaptam több díjat is, úgyhogy már kezdem elhinni, hogy amit csinálok, az tényleg egy zenei-kulturális hidat képez a két szomszédos ország között.
Írt Magyar gitárversenyt is és Ukrán balladát is.
Igen, a Magyar gitárverseny is népdalok füzére, mint például a Tavaszi szél vizet áraszt; Hej Dunáról fúj a szél; Hej halászok; Kis kece lányom stb. Ezeket komponáltam bele a Concertóba, modern harmonizációval és saját szerzői összekötő zenei témákkal.
Nézve a videómegosztón a Magyar gitárversenyt, az volt az érzésem, ahogy a Tavaszi szélt kezdte, hogy igazán megérinti érzelmileg, hogy ezt a magyar népdalt játssza. Látszott az arcán, hogy ez nem csak egy zene a sok közül, hanem az Ön számára egy nagyon fontos népdal.
Erősen érzelmekből táplálkozó, romantikus ember vagyok, mélyen érint a természet is, ami körül vesz minket. Elég éjjel felnézni a csillagos égre vagy leülni a Duna partján és nézni a vizet. Minden egy csodálatosan összhangban működő rendszer. Ezek nagy dolgok, amit nem veszünk észre a napi rutinban és rohanásban. Ami pedig még rosszabb, hogy az ember ezt nem becsüli meg. Pedig egy vihar vagy árvíz sokszor tudomásunkra adja, hogy bár az ember nagynak hiszi magát, de ha a Föld egyet gondolna, úgy pörgetné le az emberiséget magáról, mint a kutya a vizet, amikor fürdés után megrázza magát. Hogy is mondta Petőfi? „Habár fölül a gálya, s alul a víznek árja, azért a víz az úr”. Na de miről is szól a Tavaszi szél vizet áraszt? Csordultig tele van az ember érzelemmel, árad a víz, itt a párválasztás: te kit választasz? Ilyenkor fél az ember: most mi lesz, ha bevallom neki, hogy szeretem, ő vajon mit mond? Majd jön a válasz: „Te engemet én tégedet” és beteljesedik az egész. Néha egy népdalnak látszólag gyerekes szövege van, de ha belegondolunk, milyen mélység van bennük! Vegyük például a Gólya, gólya gilicét, milyen fájdalmas történelmi szövege van: a török gyerek elvágja, a magyar gyerek próbálja gyógyítani.
Tud esetleg ukrán népdal párhuzamot mondani?
Az Ukrán balladát például Andrij Malisko egyik populáris versére íródott könnyűzenei mű ihlette. Arról szól a vers, hogy a fiatalember nekiindul az életnek, az édesanya pedig útravalóul varr a fiának egy hímzett kendőt. Az ukrán népi szokások szerint az ilyen kendőn megjelenő virágoknak megvan a jelentésük. A vörös színű rózsa a szerelmet szimbolizálja, a sárga virág a gazdagságot, mindez fehér alapon. A kereszthímzések pedig azt üzenik, hogy Jézus keresztje megvédi az élete során. Azt kívánja az anya, hogy adja a Jóisten, hogy a fia sorsa arra kanyarodjon, amerre a virágok kanyarodnak. Ez a kendő tulajdonképpen az anya áldása, amivel útjára bocsájtja a fiát. Amint látjuk, mindkét kultúrában a látszólag kis édes szövegecskék nagy jelentőségű, olykor sorsformáló üzenetet hordoznak magukban.
Milyen hasonlóságot, különbséget lát az ukrán és a magyar zenei élet között?
Ha a komolyzenei palettát nézzük, azt veszem észre, hogy Magyarországon nagy hangsúlyt fektetnek a régi zenére, Ukrajnában pedig inkább a romantikus repertoár népszerűbb. Magyarországon sok reneszánsz, barokk felállású zenekar van gambával, lanttal, blockflötével. Ukrajnában nem sok ilyen van. A klasszikus gitárosok körében Ukrajnában a klasszicista és kicsit a modernebb repertoár a jellemző, Magyarországon pedig szinte elengedhetetlen, hogy legyen a gitáros repertoárjában Dowland, Milan vagy más reneszánsz szerzők művei és természetesen a barokk atyánk – Bach.
Jótékonysági területen is nagyon aktív. Ez hogy jött az életébe?
Nagyon sok jó emberrel találkoztam életem során, akik a kellő pillanatban bejöttek az életembe. Így sikerült a hatszáz lelkes kis falucskámból oda jutni ahol most vagyok. Ez így volt és van mindkét országban. Ukrajnában a legjobbaktól tanulhattam, míg Magyarországnak köszönhetem, hogy elismerték, amit csinálok és sokaknak tetszik a munkásságom. Az életben mindig találkoztam olyanokkal, akik tovább segítettek, ha elbizonytalanodtam, hogy most merre tovább. Mondhatom, hogy Isten a tenyerén hordoz minden nap. És ha Ő megáldott ezzel a tehetséggel, úgy érzem kötelességem ezt jó célokra felhasználni. Így szoktam szervezni jótékonysági koncerteket különféle szervezetek javára. Mondják, hogy jobb adni, mint kapni, igen, az embert jóérzés tölti el ilyenkor. Egy-egy ilyen jótékonysági koncerten több százezer forint is összejött már, és nagy visszhangot kap az ügy, amin mások is felbuzdulnak. Ezek között az emberek között lehetnek olyan mecénások is, akik akár több milliót is utalnak az adott helyre. Egy ilyen koncert sok munkával jár, de nagyon jó zenésztársaim vannak, akik önzetlenül, teljes szívvel állnak a rendezvények mellé.
Mi a Guinness Rekordjuk, amiről lehet olvasni?
Ez igazából Eötvös József gitárművész, a Liszt Ferenc Zeneakadémia tanárának az érdeme, ő szervezte meg ezt a kísérletet a Balatonfüredi Nemzetközi Gitárfesztiválon 2007-ben, hogy az ország minden tájáról jöjjenek gitárosok és azon túlról is. Én naponta egy órát vállaltam, így gyakorlatilag nyolc nap alatt adtam nyolc szóló hangversenyt, majdnem mindegyiket más műsorral. Erre büszke vagyok. Összességében 192 órán keresztül megállás nélkül ment a koncert.
Tényleg megállás nélkül muzsikáltak?
Természetesen. Muszáj volt, komoly ellenőrzés alatt zajlott a rendezvény.
Éjjel-nappal, mindig volt közönség?
Meg fog lepődni, de néha éjjel 2-kor több közönség volt, mint délután négykor. A móló színpadán játszottunk és éjjel a fiatalok klasszikus gitár zenére fogyasztották koktéljaikat a parton. Az volt a szép, hogy egy évre rá, 2008-ban megdöntöttük a saját rekordunkat! Akkor már több mint 210 órás volt a koncert.
Romantikus, érzelmes a lelke, kiderült már a beszélgetésünkből. A Társasköri romantikus koncertet közösen állították össze Török-Papp Tímeával?
Nemrég írtam egy romantikus hangvételű fuvola-gitár darabot, amit felvettünk stúdióban Török-Papp Tímeával. Akkor jött az ötlet, hogy össze kellene rakni egy romantikus műsort. Timivel régebben nagyon sokat játszottunk együtt, így elővettük a régi repertoárt, csemegéztünk belőle és nagyon gyorsan összeállt a program. Az alapkoncepció: Romantikus dallamok fuvolára és gitárra a reneszánsztól napjainkig. Vannak közötte olyan művek, ahol a szerzők egymáshoz semmiképp nem kötődnek, de mégis ugyanazt az érzelmi töltetet hordozzák, néha ugyanabban a hangnemben, ugyanabban a stílusban. Zenei blokkokra felosztva a lassú lírai melódiáktól a forró feszes tangón át a tüzes spanyol ritmusokig szólalnak meg a darabok. Így amikor Roth Ede felkért, hogy a Gitármuzsika Óbudán sorozatban fellépjek egy romantikus műsorral, ezt láttuk jónak és ezt hozzuk el a Nagyérdeműnek február 28-án az Óbudai Társaskörbe. Természetesen a műsorban felcsendül több szóló darab is klasszikus gitáron. Úgyhogy nagy szeretettel várunk mindenkit a koncertre.
Szőke Cecília