Cimbalomgála helyett
2020. november 25. írta: Óbudai Társaskör

Cimbalomgála helyett

A BMC Nemzetközi Cimbalomverseny 2019 győzteseinek hangversenyét ma estére terveztük, de a vírushelyzet miatt ez sem valósulhat meg. Reményeink szerint jövő áprilisban meghallgathatjuk a kiváló fiatal művészek játékát. Addig is ismerkedjünk meg velük és imádott hangszerükkel.

 

nov25.jpg


Szabó Dániel

Nyitott kategória 1. helyezett

 

szabo_daniel.jpg

Olyan boldog gyermekkora volt, hogy szülei magára bízták: válassza ki, milyen hangszert szeretne tanulni. Mi fogta meg ­- amikor körbejárták az iskolát – épp a cimbalomban? 

 Hét éves voltam,a későbbi mesterem játszott a cimbalmon, gyerekek vették körül, épp bemutatót tartott. Iszonyú látványos, ahogy az ember a cimbalmon játszik: mozog a két kéz, abban a cimbalomverő – nagy élményt tud adni egy gyereknek a látvány és a hangélmény  együtt. 

Sokszor az ember nem is tudja a szemével követni, milyen gyorsan pörög a cimbalomverő! 

Ez egy tanult mozgás,egy motorikus képesség,ami a tanulmányok során alakul ki az emberben, hogyan koordináljuk,hogy hova ütünk és milyen hang szólal meg. Rengeteg gyakorlás után a későbbiekben már becsukott szemmel is működik, ahogy a kávéházi cigány cimbalmosok is szoktak ilyen „zsonglőr bemutatót” tartani: bekötik egymás szemét vagy letakarják a cimbalmot, nem látszanak a húrok és úgy játszanak. 

Nem kis dolog, hogy nem tévednek el a húrok között! Hány húr van összesen? 

Vannak olyan pontok, amik segítenek tájékozódni a hangszeren: a kis sakkfigura-szerű dolgok, amik tartják a húrlábakat, az úgy nevezett „babák,” amikből négy meg van jelölve feketén. Ezek a megjelölt hangok nagyon fontos tájékozódási pontok a számunkra. 

A szülei mit szóltak a választásához? 

 Meglepődtek, de örültek, hogy találtam egy hangszert. Nyilvánvalóan nem cimbalomra számítottak, hiszen korábban én nem is találkoztam a hangszerrel. Dobolni imádtam korábban is, ez az ütős lét bennem volt, de amellett inkább énekeltünk otthon. Nem zenész családból származom, de a szüleim számára alap dolog volt, hogy a húgommal együtt mindketten tanuljunk valami hangszert. Az persze nem volt benne, hogy később ez a hivatásommá válik – de az már egy másik történet. Először a zeneiskolába jártam gyakorolni, a későbbiekben vettünk egy hangszert. 

Milyen árban van egy cimbalom?  

Nem annyira drága, mint a vonós hangszerek, mivel több száz éves hangszerek nincsenek, az 1870-es években készült az első ilyen megreformált hangszer. Előtte kisebb, ölbe fektetett cimbalmok voltak. Nincsenek nagyon kiművelt „mester hangszerek”, ezért az áruk sem annyira magas. Úgy emlékszem, hogy a ’90-es évek közepén ötvenezer forintért vettük a hangszert, manapság 2-300.000 Ft. körül van az ára. Persze, ha a legeslegjobb hangszert akarjuk megvenni, az két millió forint körül is lehet. 

Alkatilag ki a jó cimbalmos? Milyen képességekkel, adottságokkal kell rendelkeznie? 

Ha egy szóval kéne válaszolni, akkor azt mondanám, hogy a legfontosabb a lazaság. Aránylag sokat kell mozogni, a legalsó basszus és a legfelső hang között nagy távolság van, ezt kell áthidalni, ez nagyon gyors mozgást igényel. A cimbalmos az egész testével cimbalmozik. Az egy dolog, hogy ülünk egy széken, de tetőtől talpig mozgunk. A lábammal kell támasztanom, a törzsemmel fordulnom, a vállamat, fejemet is használnom kell, tehát lényegében egész testtel mozgunk. Lazának, de egyben dinamikusnak kell lennünk. A cimbalom egy nagyon érzékeny hangszer. Meg kell tudnunk ütni egy húrt a legfinomabban, hogy egy nagyon halk hangot kapjunk, de úgyis, hogy „fel is tudjuk robbantani” a hangszert. 

Mostanában tanít? 

Magántanítványaim vannak. Évek óta tartok online órát is, van egy tanítványom vidéken és Torontoban is, egy tizenéves magyar srác. Az időeltérés miatt úgy tudjuk megoldani, hogy hetente egyszer - mielőtt ő elindul az iskolába - tartok neki egy órát. A hangszeres oktatásban ez az online megoldás félig-meddig tud működni. Például egy pedálozást nagyon nehéz így megtanítani, nem lehet igazán megmutatni, ellenőrizni, meg együtt játékra sincs lehetőség, hiszen a hang csúszik. Más az élmény, ha személyesen találkozunk, ha meg tudok neki mutatni két darabot és ő választja ki, hogy melyiket szeretné megtanulni. 

Persze, az online zeneoktatás nem az igazi, de mégis mekkora áldás, hogy ilyen távolságokat át lehet áthidalni! Ha már távolságról beszélünk: sokat járt Erdélyben, Székelyföldön. 

Sokszor voltam, mint hátizsákos turista is, meg mint zenész és népzenegyűjtő is, hogy az idős mesterekkel még találkozhassak, tudjak tőlük gyűjteni. Ezek nagyon nagy élmények, ezekből táplálkozom. Nyáron rendeznek népzenei táborokat, ahol összegyűjtik az öregeket és lehet tőlük tanulni. Napközben tanítás van, este mindig bál. A fiatalok beállhatnak az idősek mellé és mellettük muzsikálhatnak akár egy egész éjszakán át. 

Az idős mesterek mellett, akiktől a népzenét tanulta, volt sok fiatalabb mestere is, mint például Balogh Kálmán.   

Igen! De hadd említsem meg első mesteremet, Petrovits Tamást is, akinek az édesanyja Tarjáni Tóth Ida cimbalomművésznő volt, a huszadik század közepének egyik legnagyobb cimbalom művésze, néhány alkalommal tanított is. Petrovits Tamásnál kezdtem, aki kizárólag népzenét játszott, de klasszikus alapokat is adott. Tizennyolc évesen találkoztam Balogh Kálmánnal, aki egészen másfajta irányba vitt, arra tanított, hogy mindenevő legyek. Sokat foglalkozott a román népzenével, ami egészen más jellegű, mint a magyar, erőteljesen ritmizáló zene, de amellett Bach átiratokat is játszottunk és a dzsesszakkordokkal is megismertetett. Aztán magánúton elmentem sok más cimbalomművészhez: voltam Farkas Rózsánál, aki klasszikus zenére tanított, Lukács Miklósnál, aki a kortárs zene és dzsessz felé vitt. Próbáltam mindenkitől egy kicsit felszívni, hogy aztán összerakjam a saját stílusomat.  

 

Gódor Erzsébet

Klasszikus-kortárs kategória 2. helyezett

godor_erzsebet_foto_raffay_zsofi_img_9978_copy.jpg

 

 

Az Ön szülei sem zenészek, de fontosnak tartották, hogy tanuljon hangszeren játszani. 

Az általános iskolám mellett volt a zeneiskolám (Tóth Aladár Zeneiskola), ahonnan jöttek át hozzánk az ottani tanárok bemutató órákat tartani. Alapból a zongorát választottam, mert valószínű, hogy csak azt ismertem, de nem vettek fel. Utána láttam meg a cimbalmot, azonnal megtetszett a hangja, így nem volt kérdés, hogy elkezdem tanulni. 

Most már Ön tanítja a cimbalmot. Hogy oldják meg most a vírushelyzetben a hangszeroktatást ? 

Jelenleg két növendékemmel kell online órákat tartanunk, a többiekkel vannak kontakt óráink. Nagyon kevés tanítványomnak van otthon saját hangszere, ami nehezítette a tavaszi online oktatást. Ellenben ha máshonnan közelítem meg, akkor tudtunk olyan feladatokat csinálni, amikre nem biztos, hogy mindig jut időnk egy zeneiskolai óra keretein belül. Volt hallásfejlesztés, ritmusgyakorlatok, koncertfelvételeket hallgattunk közösen és ezekről beszélgettünk, voltak fordított tanár-diák feladatok, illetve pár humorosnak szánt hangszertörténeti kérdőív, amiken még a növendékeim szülei is jót derültek.

 Milyen indíttatásból kezdenek cimbalmozni a mai gyerekek? 

Kevesen vannak, akik egy beiratkozáson célirányosan cimbalomra akarnak jelentkezni, hacsak nem egy osztálytársuktól tudnak erről a hangszerről. Nekünk, cimbalomtanároknak nagyon sokat kell tenni azért, hogy fennmaradjon ez a hangszer, és legyen kit tanítani 30-40 év múlva is. Rendszeresen tartok hangszerbemutatókat, illetve minden helyzetben van időm arra, ha valaki érdeklődik a cimbalom iránt, akár fiatal, akár idősebb.

Sajnos a járvány miatt ez most nem nagyon működik, de egy növendékem sem hagyta abba az online órák ellenére sem a cimbalmozást, ők nagyon ügyesek és lelkesek, nagyon jó tanszakom van. 

Hány tanítványról beszélünk? 

Tízen vannak, a legkisebb 7 éves. Egy felnőtt tanítványom van, a többiek mind kisiskolások. 

Ez elég sok, nem? 

 Ha nem lennének koncertjeim, nem lenne sok. Szerettem volna teljes tanszakot felépíteni, amikor elkezdtem tanítani, de hamar beláttam, hogy ebben az esetben valamelyiknél nem tudnék teljes értékűen ott lenni. Egyiket sem szeretném feladni a másikért, mindkettő egyaránt fontos számomra. 

Mi az első óra anyaga a cimbalmosoknál? 

Megnézzük, hogy hogyan működik a hangszer, akár szét is szedjük bizonyos részeit. Beállítjuk a kezeket, az ütőtartást, a helyes testtartást. Mindig mesélek érdekességeket a cimbalom történetéről, illetve mutatok külföldön használt cimbalomtípusokról felvételeket. Kipróbáljuk, hogy hogyan szól a cimbalom pengetve, különböző borítású ütőkkel vagy ujjakkal megütve a húrokat, és a pedál működését is. Megtanuljuk az első egyszerűbb népdalt, gyermekdalt. Az a jó, hogy a cimbalom azonnal megszólaltatható, nem olyan, mint egy hegedű vagy más vonós illetve fúvós hangszer, azonnal sikerélményt ad a kezdőknek is. 

 A BMC verseny mennyire változtatta meg az életét? 

Nagyon szeretek versenyezni, főleg a felkészülési időszakok miatt. A verseny előtti évadom nagyon sűrű volt, kevesebb, mint másfél hónapom maradt a felkészülésre egy teljesen új repertoárral. Ezt nehezítette még közvetlenül a verseny előtt egy bő két hétig húzódó vírusos torokgyulladás is, amikor egyáltalán nem tudtam játszani. Emiatt nem volt biztos, hogy el tudok indulni, de végül az első forduló előtti pár napban fokozatosan terheltem a kezeimet, hogy az izmok visszanyerjék valamennyire a betegség előtti formájukat. Jól döntöttem, mert a verseny fordulóról fordulóra nagyon sok gátat átszakított bennem, egyre könnyebben vettem mindent. Nagyszerű élmény volt a gálakoncerten játszani, külön köszönet ezért az élményért Vajda Gergelynek és a Budapesti Vonósoknak. 

Minek köszönheti, hogy így felszabadult? 

Ez egy nagyon összetett dolog, talán a zeneakadémiai tanulmányaimhoz kellene visszamennem, hogy meg tudjam válaszolni. De röviden: most éreztem hosszú idő után ismét azt, hogy van értelme annak, amiért dolgozom, és semmilyen szakmára nem cserélném le a zenélést. 

Abban sose kételkedett, hogy a cimbalom az igazi? 

Nem, abszolút nem. Rengeteg lehetőség van ebben a hangszerben, egy folyamatos kísérletezés az egész. A cimbalom egy nagyon különleges hangszer, amit nem sokan ismernek, emiatt nem ritkák az izgalmas felkérések sem. A tavaly ősz ilyen szempontból nagyon jól sikerült, nem volt olyan hét, hogy ne lettek volna koncertjeim vagy előadásaim. Szeptembertől több koncertem volt, színházi előadásokon közreműködtem, október végén utaztam Argentínába, majd egy próbákkal és koncertekkel itthon töltött hét után mentem Moszkvába, eközben pedig az Operettszínházban volt próbaidőszakom és bemutatónk. Az augusztusi verseny után december 24-én volt az első szabadnapom. De igazság szerint én ilyen időszakokban élek igazán, amikor rengeteg munkám van. 

Legújabban Piazzolla Libertango-ját dolgozta fel két cimbalomra, nagyon jópofa videóban. Honnan jött az ötlet? 

A Hubay Jenő Zeneiskolában tanítok, az ottani tanszakvezetőm, Árok Sándor kapott egy lehetőséget mikrofonok tesztelésére. Remek hangmérnök, minden felvételemet ő készíti. Mindenképp egy ismertebb darabot szerettünk volna rögzíteni, a Libertango-t pedig már régóta fel szerettem volna játszani. A felvétel előtti egy-két napon, gyakorlás közben alakult ki, hogy hogyan szeretném áthangszerelni. Átirat nem készült, több rész improvizáció volt. A tavaszi karantén alatt is készültek hasonló felvételeim, amikhez még le kell forgatnunk a videókat, de remélem, hogy hamarosan megoszthatom őket.  

Hol csinálják a legklasszabb cimbalmot? Milyen fából, fémből?  

Magyarországon két hangszerkészítő készít cimbalmokat, Nagy Ákos és Kovács Balázs. Nekem mindkét hangszeremet Nagy Ákos készítette. Az egyik különlegessége, hogy közösen alakítottuk át a külsejét: új lábakat készített háromszögletű alapra, illetve az eredetileg aranyberakásos, cseresznye színű hangszert metálezüstre fújattuk egy autófényezővel, ami miatt mindenki azt hiszi, hogy fémből van- eléggé feltűnő jelenség. De a cimbalmok teste fenyőből, az ütőink pedig dió- vagy akácfából készülnek. A belsejében két vasgerenda található, ami a húrok óriási feszítőerejét ellensúlyozza. Emiatt nehéz, 80-100 kilós egy koncertcimbalom. A külföldön elterjedt, cimbalommal rokon hangszerek közül nekem nagyon tetszik például az Iránban használt santur, vagy a török qanun hangja, ezeken szívesen megtanulnék játszani. 

Hogyan lehet egy cimbalommal utazni? 

A világon nagyon sok helyen lehet találni cimbalmokat, így első körben érdemes megkérdezni az adott helyszínt, hogy tudnak-e ott használható hangszerről. Ha mégis kell vinnünk a sajátunkat, repülésnél keménytokban szállítjuk. Volt már, hogy a kisebb hangszeremmel csomagküldő szolgáltatást vettem igénybe, de kisbusszal vagy autóval könnyedén tudjuk mozgatni. A hangszerszállítás nálam mindig nagyon stresszes (és az aktuális szállítók is gyakran próbálnak rábeszélni, hogy még mindig elkezdhetek énekelni vagy szájharmonikázni), de szerencsére eddig még nem volt gond. Egy olaszországi turnén például a Comói-tó mellett végigfutó keskeny szerpentinen felfelé azért beültem az utánfutóba a cimbalmot fogni. Rengeteg ilyen történetem van, ettől is izgalmas (utólag).

 

 Ürmös Sándor

 Nyitott kategória 2. helyezett

urmos2.jpeg

 

Maga odaszületett a cimbalomhoz. Más hangszer fel se merült?  

Nagyon szeretek minden hangszert, ki is próbálom mindegyiket, ha úgy adódik, de hogy mást válasszak, az nem merült fel! Nekem édesapám, nagypapám is ezen a hangszeren játszik, anyukám részéről a nagypapám testvérei voltak cimbalmosok, úgyhogy egyértelmű volt, hogy ezen a hangszeren akarok játszani én is. 

Belgiumban született. 

Igen, édesapám játszott kint, anyukámmal ott ismerkedtek meg. Mikor én megszülettem, visszajöttünk Magyarországra. Édesanyám korábban Svájcban élt, zongoratanárnő volt.

Édesapám Pál István Szalonna és Bandájában cimbalmozik és a Magyar Állami Népi Együttesnek is ő a cimbalmosa, bár ebben az időszakban sajnos ők sem tudnak koncertezni. Egy hónapja voltunk kinn Milánóban a Liszt-mozaikok előadással, rengeteg zenész jött ki, sok hegedűs - dupla volt mindenből, bőgőből, brácsából, cimbalomból is - ott játszottunk együtt az Állami Népi Együttessel. Úgy tudom, hogy ez volt az utolsó előadás az újabb vészhelyzet előtt. 

Beszéljünk egy kicsit magáról: a Rajkó Együttesben tanul? 

A Rajkó Együttesbe két évvel ezelőtt jártam, ott közismereti tárgyakat is tanultunk meg zeneóráink is voltak.  most egy esti gimnáziumban tanulok, ott is  online oktatás van most. A Rajkóban Lukács Miklós, Miki bácsi  volt a cimbalom  tanárom.  Volt egy cigányzenekar is, ott Nyári László tanár úrtól vettünk órákat. Most Jászfényszarun lakunk, nehéz volt megoldani  a bejárást, ezért választottuk az esti gimnáziumot. 

A cimbalomtanulást hogy oldják meg? 

Édesapám tanít itthon meg  nagyapámékkal elkezdtünk játszani egy étteremben, az is tökéletes tanulási módszer lenne, de most sajnos az is bezárt. Van egy kisöcsém is ő nagybőgős, vele is sokat muzsikálunk együtt. 

Ha meglesz ez a koncert tavasszal - amit nagyon remélünk - akkor ő is jön magával.  

Így van, ő fog kísérni engem! 

Ön a Nyitott Kategória második helyezettje volt a BMC versenyen. Ebbe hozhatott népzenét, cigány dallamot, amit csak szeretett. Az itteni koncertre is színes programot állított össze: lesz benne nótacsokor, egy kis Liszt meg kapuvári verbunk meg román hóra. Otthon körbe van bástyázva hangszerekkel, cimbalommal – mi adja a kikapcsolódást?  

Én a hangszeremmel nagyon sok időt töltök, nagyon szeretem ápolgatni is a hangszert, ha egy porszemet látok, már törlöm is ki. Ami teljes kikapcsolódást ad, mikor az öcsém bőgőzik velem és esetleg édesapánk is csatalakozik vagy átjönnek a barátaim és velük zenélünk együtt. Biciklizni, sétálgatni, vásárolgatni nagyon szeretek. 

Hol lehet Jászfényszarun vásárolgatni?  

Hát itt sehol….- nevet. Fel kell mennünk Pestre vagy bemegyünk Hatvanba. 

Mi az, amit ennek a BMC versenynek köszönhet?  

Hatalmas dolog, hogy engem második helyezettnek hoztak ki! Nekem akkor pont nem volt hangszerem. Nagyapámnak kölcsön adtam az étterembe az enyémet, édesapámnak meg a Szalonna Bandába mindig kellett a hangszere. Az tökéletes megoldás volt, hogy a BMC több termében is volt cimbalom és ott biztosítottak lehetőséget gyakorolni. Ráadásul nagyon jó hangszereken! Nagyrészt agyban készültem a versenyre. Bárhol, akár az utcán menve, hazafelé sétálva magam elé képzeltem a hangszeremet és „gyakoroltam”. A nyeremény összegéből pedig tudtam venni egy hangszert! 

Milyen koncerteket hozott ez a verseny?  

A MOM Kulturális Központban részt vehettem a Cziffra György Fesztiválon, lett volna ez a koncert az Óbudai Társaskörben, lett volna a győztesek koncertje a Márványteremben – hát ez most mind elmaradt sajnos. 

Reméljük, hogy csak átcsúsznak egy későbbi időpontra.  

Úgy legyen! 

 

                                                                                                                  Szőke Cecília

 

A bejegyzés trackback címe:

https://otthonakulturaban.blog.hu/api/trackback/id/tr4116301628

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása